De Meest waardeloze Website van Sportblad Knudde

          

Hinternet de Website  van 

  Sportblad Knudde

37ste jaargang

 


 

 

 

HET ALLERGROOTSTE SCHIP: DE BERGE STAHL

 

Januari 1987, ruim 17 jaar geleden, kwam voor het eerst het grootste schip ter wereld naar Rotterdam. Sindsdien is de erts tanker Berge Stahl een regelmatige bezoeker van de Rotterdamse haven.

Vanaf 1987 vervoert het schip erts vanuit Brazilië naar de Europoort. De ijzererts is afkomstig uit de mijnen van de Companhia Vale do Rio Doce in het oostelijk deel van het Amazonegebied. Een bijna 900 kilometer lange spoorlijn verbindt de mijnen met de haven van Ponta da Madeira waar de Berge Stahl ligt afgemeerd om beladen te worden. Het gehele jaar door brengen dagelijks 7 treinen het erts naar de haven. Elke trein wordt getrokken door 3 of 4 locomotieven en hebben 204 wagons. Deze vervoeren 21.000 ton erts en hebben 29 uur nodig om het traject tussen de mijnen en de haven af te leggen. Er zijn ruim 17 treinen nodig om de Berge Stahl te vullen.

Het erts is bestemd voor de Duitse staalindustrie en wordt in Rotterdam bij Ertsoverslagbedrijf Europoort c.v. (EECV) overgeslagen in duwbakken die het erts naar de staalfabrieken van Thyssen, Krupp Stahl (TKS) en Hüttenwerke, Krupp, Mannesmann (HKM) transporteren.

                                                        Slepers halen het laatste stukje vaart uit het schip

De Berge Stahl heeft een lengte van 343 meter en een laadvermogen van 365.000 ton maar kan i.v.m. de diepgang van de Eurogeul in de Noordzee, de toegang tot de Rotterdamse haven, "slechts" 354.000 ton meenemen. Genoeg voor een half miljoen auto’s. Het schip steekt dan 22.8 meter diep. De vaargeul is zo’n 24 meter diep. Dat lijkt dus ruim voldoende echter bij een zijwaartse slingering van 3 graden neemt de diepgang van het 63 meter brede schip met 1,65 meter toe, waardoor het met de zijkant de bodem raakt.

Dus voordat het schip wordt toegelaten tot de Eurogeul wordt er een weersverwachting en een tijpoortadvies opgesteld. Zonder dit advies mag het schip de vaargeul niet in. Het tijpoortadvies is een beperkte tijd geldig.

Naar de aanloop tot de Eurogeul begint het schip, nog voor het Nauw van Calais, ter hoogte van Cherbourg vaart terug te nemen tot manouvreersnelheid.  60 km uit de kust, voor het begin van de Eurogeul, komen er per helikopter 2 loodsen aan boord. 18 km voor Rotterdam wordt er nog meer vaart verminderd en komt het schip in de Maasgeul.


Ter hoogte van Maas-Center-boei wordt het schip begeleid door een patrouilleboot van het Gemeentelijk Havenbedrijf.

.

Wanneer het schip tussen het havenhoofd komt maken 4 sleepboten vast. Deze halen in het laatste stukje vaart uit het schip.

Het afmeren bij de EECV is ook een kunst. Hiervoor komt een andere loods aan boord. Zijn collega’s hebben er dan al een paar uur opzitten. Elk bezoek levert het Havenbedrijf zo’n 150.000 Euro op.

 

De Berge Stahl vaart onder Noorse vlag, is eigendom van de Noorse rederij Bergesen en is in 1986 gebouwd op de werf van Hyundai Heavy Industries in Zuid Korea. Twee Wartsila dieselmotoren van elk 800 kilowatt zorgen samen met een generator van 900 kilowatt voor de elektriciteit aan boord. Het schip heeft ook een drinkwater installatie die elke dag 30 ton zeewater kan omzetten tot drinkwater voor de 24 koppige bemanning. Het schip is verdeeld in 5 ruimen. Het dek is zo ontworpen dat de luiken van de ruimen naar de waterkant openschuiven waardoor het erts dat wordt gemorst tijdens het uitladen op het dek blijft liggen.

De luiken naar de waterkant geopend.

 

Het schip heeft een schroef met een diameter van 9 meter en een gewicht van 60 ton. Er wordt zo’n 80 ton stookolie per dag verbruikt. De kruissnelheid is 12 knopen. (+ 22 km/h)

 

Het schip is een levensduur toegedicht van 25 jaar maar er wordt verwacht dat hier nog eens 5 jaar bij komt. Ondanks dat ijzererts een van de vuilste ladingsoorten is ziet de Berge Stahl er goed onderhouden uit. Schilders/alpinisten worden ingehuurd om tijdens de reizen de ruimen en de binnenzijde van de ballasttanks te schilderen. Hierdoor spaart de rederij Bergesen een kostbare dokbeurt.

 

Het laden van de Berge Stahl vergt zo’n 30 tot 35 uur. Het lossen van het schip bij de EECV in de Europoort duurt gemiddeld 3,5 dagen. De reis volbeladen naar Rotterdam duurt 14 dagen. Na het lossen worden de ballasttanks gevuld met 118.000 liter water en vaart het schip in 11 dagen terug naar Brazilië. De tanks worden voorbij de Golf van Biscaje voor 1/5 leeg gepompt omdat de kans op slecht weer gedurende de rest van de terugtocht een stuk minder is.

 

Rotterdam is de enigste haven in Europa dat dit gigantische schip kan ontvangen.

Als de Berge Stahl binnen is, is zij vanaf Hoek van Holland en (nog beter) vanaf het einde van de landtong van Rozenburg, op de heuvel, goed te zien.

 

Alles is groot aan de Berge Stahl, behalve de bemanning.

 

 

21 oktober 2004  - Rob Jelderda.

 

 

                                          

                                  

                                  U kunt een e-mailbericht met vragen of opmerkingen over deze website verzenden aan zie adresboek.
Copyright © 2012 Sportblad Knudde Media Groep
Laatst bijgewerkt:6 mei 2012 12.40 uur